TARI JAIPONGAN
Sebelum bentuk seni pertunjukan ini muncul, ada beberapa pengaruh yang melatarbelakangi bentuk tari pergaulan ini. Di Jawa Barat misalnya, tari pergaulan merupakan pengaruh dari Ball Room, yang biasanya dalam pertunjukan tari-tari pergaulan tak lepas dari keberadaan ronggeng dan pamogoran. Ronggeng dalam tari pergaulan tidak lagi berfungsi untuk kegiatan upacara, tetapi untuk hiburan atau cara gaul. Keberadaan ronggeng dalam seni pertunjukan memiliki daya tarik yang mengundang simpati kaum pamogoran. Misalnya pada tari Ketuk Tilu yang begitu dikenal oleh masyarakat Sunda, diperkirakan kesenian ini populer sekitar tahun 1916. Sebagai seni pertunjukan rakyat, kesenian ini hanya didukung oleh unsur-unsur sederhana, seperti waditra yang meliputi rebab, kendang, dua buah kulanter, tiga buah ketuk, dan gong. Demikian pula dengan gerak-gerak tarinya yang tidak memiliki pola gerak yang baku, kostum penari yang sederhana sebagai cerminan kerakyatan.
Seiring dengan memudarnya jenis kesenian di atas, mantan pamogoran (penonton yang berperan aktif dalam seni pertunjukan Ketuk Tilu/Doger/Tayub) beralih perhatiannya pada seni pertunjukan Kliningan, yang di daerah Pantai Utara Jawa Barat (Karawang, Bekasi, Purwakarta, Indramayu, dan Subang) dikenal dengan sebutan Kliningan Bajidoran yang pola tarinya maupun peristiwa pertunjukannya mempunyai kemiripan dengan kesenian sebelumnya (Ketuk Tilu/Doger/Tayub). Dalam pada itu, eksistensi tari-tarian dalam Topeng Banjet cukup digemari, khususnya di Karawang, di mana beberapa pola gerak Bajidoran diambil dari tarian dalam Topeng Banjet ini. Secara koreografis tarian itu masih menampakan pola-pola tradisi (Ketuk Tilu) yang mengandung unsur gerak-gerak bukaan, pencugan, nibakeun dan beberapa ragam gerak mincid yang pada gilirannya menjadi dasar penciptaan tari Jaipongan. Beberapa gerak-gerak dasar tari Jaipongan selain dari Ketuk Tilu, Ibing Bajidor serta Topeng Banjet adalah Tayuban dan Pencak Silat.
Kemunculan tarian karya Gugum Gumbira pada awalnya disebut Ketuk Tilu perkembangan, yang memang karena dasar tarian itu merupakan pengembangan dari Ketuk Tilu. Karya pertama Gugum Gumbira masih sangat kental dengan warna ibing Ketuk Tilu, baik dari segi koreografi maupun iringannya, yang kemudian tarian itu menjadi populer dengan sebutan Jaipongan.
UPACARA ADAT SUNDA
KI LENGSER
Dina konsep talari,yen hal mekar kabudayaan sarta atawa kasenian talari gumantung dina balarea bobotoh na,hartina disatu sisi budaya sarta kasenian talari hirup sarta ngembang dipangaruhan pisan ku karakteristik sarta peunteun-peunteun sosial anu ngembang dina balarea sacara umum.
Nurutkeun Prof. Saini KM,yen wilayah hal mekar talari di Pulo Jawa wae kabagi barobah kaayaan sekurangnya aya tilu haturan,nyaeta :
(a). Balarea kalawan budaya Statis , di manten peunteun-peunteun lami anu sae dipertahankeun sedengkeun peunteun-peunteun anyar anu sae henteu wedal. Contona dina balarea anu dipangaruhan ku system Kraton sentries sepertos di Jogjakarta sarta Surakarta.
(b). Balarea kalawan kalawan budaya Progressif , di manten peunteun-peunteun lami anu sae dipertahankeun sarta peunteun-peunteun anyar anu sae wedal minangka identitas anyar,conto dina Balarea Jawa Wetan anu ngabogaan etos damel sarta sumanget juang serat disiplin anu istimewa minangka watek budaya jalmi modern.
(c) Balarea anu tergolong dis integrasi budaya , di manten peunteun-peunteun lami anu sae ical sarta peunteun-peunteun anyar anu sae henteu wedal,lumangsung dina balarea Jawa Kulon. Margi Jawa Kulon,nyaeta wilayah kahiji anu di industrialisasi pan ku pamarentah,ku kituna pangaruh hal mekar ti balarea agraris barobah kaayaan balarea industri anyar karasaeun pisan,kasenian henteu deui barobah kaayaan acara ritual nanging langkung dina seremonial,sistem sosial balarea langkung konsumtif,instan sarta krisis identitas.
Kalawan nengetan wilayah hal mekar di luhur,urang tiasa ngomong saestuna kabudayaan sarta kasenian hususna di Jawa Kulon atos lami ngalaman krisis serius sarta henteu sacara signifikan kanggo pilari solusi,ahirna identitas kasenian sarta kabudayaan Jawa Kulon barobah kaayaan rada samar.
Rohang pembahasan kira-kira ritual pernikahan di Jawa Kulon anu cekap mikawanoh istilah Upacara Adat Pengantin,kalawan penyambutan sababaraha jalmi penari wanoja,sarta lalaki anu dipandu ku Inohong sepuh anu disebut “Lengser”. Patarosan na apakah leres Prosesi sepertos ieu disebut “Upacara Adat Pengantin Sunda” anu saprak jaman kapungkur dipigawe di Karajaan Pajajaran?ke manten rujukan na,samentara Jawa Kulon henteu kaasup Kraton Sentris,sanaos tiheula kantos bendiri Karajaan Pajajaran?
Hartina hal mekar anu disebut Upacara Adat Pengantin Sunda,mangrupa adaptasi atawa sumawonten reflikasi ti para kreator seni hususna koreografer sarta nu nyambut musik kanggo mengangkat sarta mengadaptasi Talari Kraton Sentris anu meng-istilahkan yen Pengantin nyaeta Raja sapoe,mangka langkung pantes lamun Pengantin sateuacan diuk di puade dipapag kalawan prosesi sepertos Penyambutan Raja sarta Ratu sabot lebet ka jero Keraton sateuacan diuk di singasana. Margi sipatna kreasi,mangka rupi sarta wangun upacara mapag panganten sunda ieu seueur kalintang gaya sarta versi na luyu kahayang para kreatornya . Sacara umum versi anu ngembang mengangkat peran saurang sesepuh karajaan anu disebut “Mang Lengser”,anu berpenampilan sepuh kalawan pancen mengatur jalan na upacara. sajaba ti eta aya sababaraha penari wanoja biasana dibantunkeun nu mawi sakedik genep jalmi penari,sarta aya sababaraha penari salaki-salaki minangka nu ngajaga raja sarta ratu pamungkas penari kalawan pancen minangka nu mawa payung kanggo memayungi raja sarta ratu.
Kacindekan upacara ieu ngembang dina balarea perkotaan anu ngabogaan pangabisa sacara matrial,margi upacara ieu cekap awis margi personil bobotoh na tiasa ngahontal 20-30 jalmi,sarta langkung boga sipat seremonial. Balarea perkotaan anu langkung dipikawanoh kalawan balarea urban,rumaos reueus sarta dipihormat sabot menikahkeun anak-anakna kalawan ngagunakeun ritual adat awit daerahna,ku kituna wangun kasenian anu disebut Prosesi Penyambutan Pengantin ieu barobah kaayaan hiji kaperluan dina seremonial Resepsi Pernikahan.
WAYANG GOLEK
1. Kawit
Kawit mimiti wayang orok2an henteu dipikanyaho sacara tangtos margi teu aya katerangan pepek,boh ditulis atawa lisan. Kehadiran wayang orok2an henteu tiasa dipisahkeun ti wayang kulit margi wayang orok2an mangrupa hal mekar ti wayang kulit. Nanging kitu,Salmun (1986) nyebutkeun yen dina warsih 1583 Masehi Sunan Kudus midamel wayang ti kai anu saterusna disebut wayang orok2an anu tiasa dipentaskeun dina siang dinten. Saluyu kalawan eta Ismunandar (1988) nyebutkeun yen dina mimiti abad ka-16 Sunan Kudus midamel hudang ' wayang purwo ' sajumlah 70 buah kalawan carios Menak anu dipirig gamelan Salendro. Lalajoaneun na dipigawe dina siang dinten. Wayang ieu henteu meryogikeun kelir. Bentukna nyarupaan boneka anu dijieun ti kai (sanes ti kulit sakumaha perkawis na wayang kulit). Janten,sepertos orok2an. Ku margi eta,disebut minangka wayang orok2an.
Dina mimiti na anu dilakonkeun dina wayang orok2an nyaeta ceritera panji sarta wayangnya disebut wayang orok2an menak. Konon,wayang orok2an ieu anyar aya saprak mangsa Panembahan Ratu (buyut Sunan Gunung Jati (1540-1650)). ditu (di wewengkon Cirebon) disebut minangka wayang orok2an papak atawa wayang cepak margi wangun sirahna leah. Dina jaman Pangeran Girilaya (1650-1662) wayang cepak dilengkepan kalawan carios anu dicokot ti babad sarta sajarah taneuh Jawa. Lakon-lakon anu dibantunkeun wanci eta berkisar dina sumebarna ageman Islam. Selanjutnya ,wayang orok2an kalawan lakon Ramayana sarta Mahabarata (wayang orok2an purwa) anu wedal dina 1840 (Somantri,1988).
Kalahiran wayang orok2an diprakarsai ku Dalem Karang Anyar (Wiranata Koesoemah III) dina mangsa ahir jabatanna. Wanci eta Dalem marentahkeun Ki Darman (penyungging wayang kulit kawit Tegal) anu cicing di Cibiru,Tungtung Berung,kanggo midamel wayang ti kai. Wangun wayang anu didamel na semula ngawangun gepeng sarta berpola dina wayang kulit. Nanging,dina hal mekar selanjutnya ,luhur anjuran Dalem,Ki Darman midamel wayang orok2an anu membulat henteu tebih benten kalawan wayang orok2an ayeuna. Di wewengkon Priangan sorangan dipikawanoh dina mimiti abad ka-19. Perkenalan balarea Sunda kalawan wayang orok2an dimanawikeun saprak dibuka na jalan gede Daendels anu nyambungkeun wewengkon basisir kalawan Priangan anu bergunung-gunung. Semula wayang orok2an di Priangan ngagunakeun nalika Jawa. Nanging,sanggeus jalmi Sunda pinter ngadalang,mangka nalika anu dipake nyaeta nalika Sunda.
2. Rupi-rupi Wayang Orok2an
Aya tilu rupi wayang orok2an,yaitu: wayang orok2an cepak,wayang orok2an purwa,sarta wayang orok2an modern. Wayang orok2an papak (cepak) kakoncara di Cirebon kalawan ceritera babad sarta legenda sarta ngagunakeun nalika Cirebon. Wayang orok2an purwa nyaeta wayang orok2an husus membawakeun carios Mahabharata sarta Ramayana kalawan panganteur nalika Sunda minangka. Sedengkeun,wayang orok2an modern sepertos wayang purwa (carios na ngeunaan Mahabarata sarta Ramayana,nanging dina pementasannya ngagunakeun listrik kanggo midamel trik-trik. Pembuatan trik-trik kasebat kanggo menyesuaikeun pintonan wayang orok2an kalawan kahirupan modern. Wayang orok2an modern dirintis ku R.U. Partasuanda sarta dikembangkeun ku Asep Sunandar warsih 1970--1980.
3. Pembuatan
Wayang orok2an dijieun ti albasiah atawa lame. Cara pembuatannya nyaeta kalawan meraut sarta mengukirnya ,dugi nyarupaan wangun anu dipikahayang Kanggo ngawarnaan sarta ngagambar panon,halis,biwir sarta motif di sirah wayang,dipake cet duko. Cet ieu ngajadikeun wayang kasampak langkung cerah. Pewarnaan wayang mangrupa haturan peryogi margi tiasa ngahasilkeun sagala rupa sipat inohong. Sedengkeun kelir dasar anu dawam dipake dina wayang aya opat yaitu: beureum,bodas,prada,sarta hideung.
4. Peunteun Budaya
Wayang orok2an minangka hiji kasenian henteu ngan ngandung peunteun estetika semata,nanging ngawengku sakabeh peunteun-peunteun anu aya dina balarea bobotoh na. Peunteun-peunteun eta disosialisasikeun ku para seniman sarta seniwati pedalangan anu ngais kode etik pedalangan. Kode etik pedalangan kasebat dingaranan " Sapta Sila Cahara Seniman Seniwati Pedalangan Jawa Kulon " . Rumusan kode etik pedalangan kasebat mangrupa kenging musyawarah para seniman seniwati pedalangan dina ping 28 Pebruari 1964 di Bandung. Eusina antawis sanes minangka berikut: Satu: Seniman sarta seniwati pedalangan nyaeta seniman sajati margi eta kedah ngajagi peunteun na. Dua: Ngatik balarea. Eta pisan sababna diwajibkeun masihan conto,sae dina wangun omongan atawa tingkah pajeng. Tiga: Juru penerang. Margi eta diwajibkeun nepikeun talatah-talatah atawa ngabantuan pamarentah sarta nyebarkeun saniskanten cipta-cipta nagara bangsa na ka balarea. Empat: Sosial Indonesia. Margi eta diwajibkeun mengukuhi jiwa gotong-royong dina saniskanten masalah. Lima: Susilawan. Diwajibkeun ngajagi etika di lingkungan balarea. Enam: Ngagaduhan kapribadian sorangan,mangka diwajibkeun ngajagi kapribadian sorangan sarta bangsa. Tujuh: Setiawan. Mangka diwajibkeun ngeluk sarta taat,sarta ngajenan hukum Republik Indonesia,kitu deui ka adat-istiadat bangsa.
»| SEJARAH WAYANG KULIT |«
Wayang kulit nyaeta seni tradisional Indonesia,anu ngembang pisan di Jawa sarta di belah wetan semenanjung Malaysia sepertos di Kelantan sarta Terengganu. Wayang kulit dicoo ku saurang dalang anu oge barobah kaayaan narator dialog inohong-inohong wayang,kalawan dipirig ku musik gamelan anu dicoo sekelompok nayaga sarta lagu anu dinyanyikeun ku para pesinden. Dalang meulinkeun wayang kulit di wangsul kelir,yaktos layar anu dijieun ti lawon bodas,samentara di tukangeunana dimoncorongkeun lampu listrik atawa lampu lisah (blencong),ku kituna para panongton anu aya di sisi sanes ti layar tiasa ningali kalangkang wayang anu labuh ka kelir. Kanggo tiasa nyurtian carios wayang(lakon),panongton kedah ngabogaan kauninga bade inohong-inohong wayang anu kalangkang na maju di layar. Sacara umum wayang nyokot carios ti naskah Mahabharata sarta Ramayana,nanging tak diwatesan ngan kalawan pakem (standard) kasebat,ki dalang tiasa oge meulinkeun lakon carangan (gubahan).
Pertunjukan wayang kulit telah diakui oleh UNESCO pada tanggal 7 November 2003, sebagai karya kebudayaan yang mengagumkan dalam bidang cerita narasi dan warisan yang indah dan berharga ( Masterpiece of Oral and Intangible Heritage of Humanity ). Wayang kulit lebih populer di Jawa bagian tengah dan timur, sedangkan wayang golek lebih sering dimainkan di Jawa Barat.
Jenis-jenis Wayang Kulit Berdasar Daerah
• Wayang Kulit Gagrag Yogyakarta
• Wayang Kulit Gagrag Surakarta
• Wayang Kulit Gagrag Banyumasan
• Wayang Bali
• Wayang Kulit Banjar (Kalimantan Selatan)
• Wayang Palembang (Sumatera Selatan)
• Wayang Betawi (Jakarta)
• Wayang Cirebon (Jawa Barat)
• Wayang Madura (sudah punah)
• Wayang Siam
Wayang Kulit,Mahakarya Seni Pintonan Jawa
Wengi di Yogyakarta bade karasaeun hirup lamun urang meakeun na kalawan ningali lalajoaneun wayang kulit. Wirahma gamelan anu rancak berpadu kalawan soanten halimpu para sinden takkan ngantep anjeun labuh dina kantuk. Carios anu dibantunkeun sang dalang bade ngabantun anjeun larut kawas lamun ngiring lebet barobah kaayaan salah sahiji inohong dina carita anu dibantunkeun. Urang oge kalawan geura-giru bade nyadar betapa agung na budaya Jawa di mangsa kaliwat.
Wayang kulit nyaeta seni pintonan anu atos umurna langkung ti palih milenium. Kemunculannya ngabogaan carios tersendiri,patali jeung asupna Islam Jawa. salah sahiji anggota Wali Songo nyiptakeun na kalawan mengadopsi Wayang Beber anu ngembang dina mangsa kejayaan Hindu-Budha. Adopsi eta dipigawe margi wayang kagok nempel kalawan jalmi Jawa ku kituna barobah kaayaan media anu pas kanggo dakwah nyebarkeun Islam,samentara ageman Islam nyaram wangun seni rupi. Alhasil,diciptakeun wayang kulit di mana jalmi ngan tiasa ningali kalangkang.
Pagelaran wayang kulit dicoo ku saurang anu kirana tiasa disebut penghibur umum terhebat di dunya. Kumaha henteu,salila sapeupeuting,sang dalang meulinkeun sakumna sipat aktor wayang kulit anu mangrupa jalmi-orangan berbahan kulit munding kalawan dihias motif kenging kerajinan tatah sungging (ukir kulit). Manehna kedah ngarobah sipat soanten,bagentos intonasi,kaluron guyonan sarta sumawonten menyanyi. Kanggo ngahirupkeun suasana,dalang dibantuan ku musisi anu meulinkeun gamelan sarta para sinden anu menyanyikeun tembang-tembang Jawa.
Inohong-inohong dina wayang sakabeh na berjumlah ratusan. Jalmi-orangan anu kanggo tak dicoo ditendeun dina batang pisang anu aya di caket sang dalang. Wanci dicoo,jalmi-orangan bade kasampak minangka kalangkang di layar bodas anu aya di payun sang dalang. Kalangkang eta tiasa tercipta margi saban pintonan wayang nganggo lampu lisah minangka pencahayaan anu ngabantuan pemantulan jalmi-orangan anu kanggo dicoo.
Saban pagelaran wayang menghadirkeun carita atawa lakon anu benten. Wanda lakon kabagi barobah kaayaan 4 kategori yaktos lakon pakem,lakon carangan,lakon gubahan sarta lakon karangan. Lakon pakem ngabogaan carios anu sakumna na bersumber dina perpustakaan wayang sedengkeun dina lakon carangan ngan gurat badagna wae anu bersumber dina perpustakaan wayang. Lakon gubahan henteu bersumber dina carios pewayangan nanging nganggo tempat-tempat anu luyu dina perpustakaan wayang,sedengkeun lakon karangan sapinuhna boga sipat lesot.
Carios wayang bersumber dina sababaraha kitab sepuh contona
Ramayana,Mahabharata,Pustaka Raja Purwa sarta Purwakanda. Kiwari,oge aya buku-buku anu memuat lakon gubahan sarta karangan anu salila ratusan warsih atos disukai balarea Abimanyu kerem,Doraweca,Suryatmaja Maling sarta sajabana. Diantara sadaya kitab sepuh anu dianggo,Kitab Purwakanda nyaeta anu nu mawi sering dipake ku dalang-dalang ti Kraton Yogyakarta. Pagelaran wayang kulit dimulai sabot sang dalang atos kaluron gunungan. Hiji pagelaran wayang sapeupeuting gaya Yogyakarta dibagi dina 3 babak anu ngabogaan 7 jejeran (adegan) sarta 7 adegan perang. Babak kahiji,disebut pathet lasem,ngabogaan 3 jejeran sarta 2 adegan perang anu dipirig gending-gending pathet lasem. Pathet Sanga anu barobah kaayaan babak kadua ngabogaan 2 jejeran sarta 2 adegan perang,samentara Pathet Manura anu barobah kaayaan babak katilu ngagaduhan 2 jejeran sarta 3 adegan perang. salah sahiji haturan anu nu mawi diantos seueur jalmi dina saban pagelaran wayang nyaeta gara-gara anu menyajikan guyonan-guyonan has Jawa.
Sasono Hinggil anu tempatna kaler alun-Alun Kidul nyaeta tempat anu nu mawi sering menggelar acara pementasan wayang sapeupeuting,biasana diayakeun saban minggu kadua sarta kaopat mimiti babuk 21.00 WIB. Tempat lianna nyaeta Elos Sri Maganti anu tempatna Kraton Yogyakarta. Wayang Kulit di elos kasebat dipentaskeun salila 2 tabuh mimiti babuk 10.00 WIB saban dinten Saptu.
Kelir rias beungeut dina wayang kulit ngagaduhan hartos simbolis,tapi teu aya katangtuan umum. Kelir rias beureum kanggo beungeut contona,kalolobaan nembongkeun sipat angkara murka,tapi inohong Setyaki anu ngabogaan kelir rias beungeut beureum lain inohong angkara murka. Janten sipat wayang teu pisan-pisan dicindekkeun ku kelir rias beungeut wae,nanging oge dicindekkeun ku unsur sanes,sepertos contona wangun (patron) wayang eta sorangan. Inohong Arjuna,sae anu ngagaduhan kelir beungeut hideung atawa koneng,nyaeta angger Arjuna kalawan sipat-sipatna anu atos urang kenal. Beda kelir beungeut sepertos ieu ngan kanggo ngabedakeun rohang sarta wanci pemunculannya . Arjuna kalawan kelir beungeut koneng dipentaskeun kanggo adegan di jero kraton,sedengkeun Arjuna kalawan kelir beungeut hideung nembongkeun yen anjeunna kanggo dina lalampahan. Kitu deui perkawis na kalawan inohong Gatotkaca,Kresna,Werkudara sarta sanes-sanes.
Beda kelir beungeut wayang ieu moal dipikanyaho ku panongton anu ningali pintonan ti pengker layar. Pakakas penerangan anu dianggo dina pintonan wayang kulit ti kapungkur dugi ayeuna atos seueur ngalaman parobahan luyu kalawan hal mekar teknologi. Dina wangun aslina pakakas penerangan anu dianggo dina pintonan wayang kulit nyaeta blencong,saterusna ngembang barobah kaayaan lampu lisah taneuh (keceran),petromak,ayeuna seueur anu ngagunakeun lampu listri
No comments:
Post a Comment